آموزش سبدگرداني با هدف جذب سود در بازارهاي مالي

۱۷ بازديد

حتما شما هم افراد زيادي را در اطراف خود مي‌بينيد كه بدنبال گرفتن سيگنال خريدوفروش از ديگران هستند اما بين پيشنهادات مختلف گيج شده‌اند يا پيشنهاد خريد سهمي را گرفته اما سهم مطابق با انتظار آن‌ها پيش نرفته و ضرر كرده‌اند. امروزه بسياري از مردم به بازار سرمايه بعنوان يك منبع درآمد نگاه مي‌كنند. اما آيا همه سرمايه‌گذاران انتخاب‌هاي درستي دارند؟ قطعا خير. پس آيا بايد بازار را فراموش كرد و بدنبال درآمد ديگري بود؟ اين بار هم پاسخ منفي است.

براي اين كه از اشتباهات تا حد ممكن جلوگيري شود و بتوانيد به صورت حرفه اي در بازار فعاليت كنيد، بايد با روش‌هاي مختلف تحليل از طريق مقالات آموزش بورس آشنا شويد. در ادامه دو روش اصلي براي تحليل بازار معرفي شده است.

سبدگردان كيست؟

حالا كه با روش‌هاي مختلف تحليل آشنا شديد، مي‌توانيد با استفاده از تركيبي از سهم‌هاي مختلف و با در نظر گرفتن عواملي مانند ريسك و بازده، سبدي بهينه از سهام را تشكيل دهيد. يادتان باشد كه الگوها و عوامل موثر بر قيمت بايد مدام بازبيني شده و تغييرات به وجود آمده اعمال شوند. به اين كار سبدگرداني گفته مي‌شود.

در واقع اگر فردي با استفاده از تحليل‌هاي حساب‌شده، سبدي از سهم‌هاي مختلف را تشكيل دهد و با خريدوفروش و ارزيابي پيوسته سبد، دارايي شما را مديريت كند، سبدگرداني كرده است. اين فرد مي‌تواند خود شما يا يك شركت سبدگرداني باشد.

آشنايي با شركت‌هاي سبدگرداني

گاهي سرمايه‌گذاراني كه وقت، دانش يا تجربه كافي براي فعاليت در بازار را ندارند، به ديگر فعالان بازار اعتماد كرده و مديريت سبد خود را به آن‌ها مي‌سپارند، اگرچه گاهي ممكن است اين افراد معتمد و خبره باشند، اما از آن‌جا كه كنترل كاملي روي دارايي شما دارند، بهتر است از اين كار خودداري كرده و سبدگرداني را به شركت‌هاي داراي مجوز بسپاريد. اين شركت‌ها، شركت‌هاي سبدگرداني ناميده مي‌شوند و مي‌توانيد با يك جستجوي ساده در گوگل آن‌ها را پيدا كنيد.

نكته جالب در مورد اين شركت‌ها اينست كه اكثر آن‌ها زماني از شما كارمزد دريافت مي‌كنند كه توانسته باشند سودي بيش از سود بانكي براي شما بسازند. پس تلاش اين شركت‌ها كسب بالاترين بازده براي سرمايه‌گذاران است. اما چون شرايط بازار هميشه يكسان نيست، تضميني براي سود وجود ندارد. دقت كنيد كه در صورت زيان نيز، ضرري متوجه سبدگردان نخواهد شد. پس بهتر است با بررسي شرايط بازار، سبدگردان مناسب خود را انتخاب كنيد. اگر تمايل داريد سود شما تضمين شود مي‌توانيد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مختلف استفاده كنيد.

2

تحليل تكنيكال چيست؟

در آموزش تحليل تكنيكال، مي‌توانيد رفتار سهم و واكنش سهامداران را در گذشته بررسي كرده و با پيدا كردن الگوها و روابط رياضي مختلف، روند آينده سهم را نيز بررسي كنيد. در واقع اساس اين تحليل اينست كه روند قيمت سهم در گذشته مي‌تواند حركات قيمتي سهم در آينده را مشخص كند. پس اين روش به گذشته سهم تكيه مي‌كند.

فرض كنيد قيمت سهمي در حال حاضر ۸۰۰ تومان در بورس معامله مي‌شود. اگر الگوهاي تكنيكال نشان دهند كه سهم در روزهاي آينده به قيمت ۱۰۰۰ تومان مي‌رسد، سرمايه‌گذار سهم مربوطه را با انتظار رشد قيمت مي‌خرد. اما اگر الگوها خبر از كاهش قيمت دهند، سرمايه‌گذار وارد موقعيت فروش خواهد شد.

الگوها در تحليل تكنيكال بسيار متفاوت و تعداد آن‌ها نيز بسيار زياد است. حتي بعيد نيست كه بتوانيد الگوي منحصر به خودتان را پيدا كنيد. اما از طرفي همه چيز در بررسي گذشته سهم خلاصه نمي‌شود. در ادامه با نوع ديگري از تحليل بنام تحليل بنيادي آشنا مي‌شويم.

تحليلي بنيادي چيست؟

گاهي عواملي خارج از كنترل شركت‌ها مانند بيماري كرونا مي‌تواند روي كل اقتصاد و طبيعتا عملكرد شركت‌ها تاثير بگذارد، يا قوانين جديدي تصويب شود كه صنعت مربوطه را تحت تاثير قرار دهد و فروش شركتها افزايش يا كاهش چشمگيري كند، يا حتي در داخل شركت، تغيير مدير و استراتژي شركت مي‌تواند مهم باشد. اهميت اين موارد در اينست كه تغييرات اساسي در شركت‌ها و صنايع آن‌ها مي‌تواند روي قيمت سهام آن‌ها موثر باشد.

در تحليل بنيادي با بررسي عواملي كه در قيمت سهام شركت موثر است، ارزش ذاتي سهم تخمين زده مي‌شود. سپس با مقايسه ارزش ذاتي و قيمت فعلي سهم در بازار، مي‌توان براي خريد/فروش سهم تصميم گرفت.

فرض كنيد سهمي در حال حاضر با قيمت ۵۰۰ تومان در بازار بورس معامله مي‌شود. اگر براساس تحليل بنيادي، متوجه شويد كه ارزش واقعي سهم ۷۰۰ تومان است، پس انتظار براي رشد قيمت وجود دارد و مي‌توان وارد يك موقعيت خريد شد. اما اگر در بررسي‌هاي شما ارزش سهم ۴۰۰ تومان برآورد شود، آن‌گاه انتظار مي‌رود كه سهم رفته‌رفته به ارزش واقعي خود يعني ۴۰۰ تومان برسد. پس مي‌توان از خريد سهم صرف‌نظر كرد يا در صورت دارابودن سهم، آن را فروخت.

به طور كلي استفاده از دو روش فوق در كنار هم تصوير جامع‌تري از وضعيت سهم در اختيار شما قرار مي‌دهد. حذف هر كدام از اين روش‌ها مي‌تواند جنبه‌اي مهم از سهام و شركت مربوطه را از نظر شما پنهان كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.