عرضه اوليه چيست؟

اطلاعات عمومي بازارهاي مالي

عرضه اوليه چيست؟

۱۶ بازديد

سرمايه‌گذاري در بورس حالا آنقدر طرفدار پيدا كرده كه اگر بگوئيم يكي از محبوب‌ترين بسترها براي سرمايه‌گذاري‌ست، گزاف نيست. بستري كه عليرغم ريسك‌پذيري و نوساناتش باز هم جزء مهم‌ترين گزينه‌ها براي اشخاص و شركت‌هاست. اما براي سرمايه‌گذاري پربازده در بورس بايد با اصول اوليه‌ي كار در آن آشنا بود. به هرحال براي حضور در بازاري كه هر كسي براي كسب سود بيشتر با رقباي خودش سر و كار دارد،

يكي از مهم‌ترين چيزهايي كه به آن احتياج داريد تجهيز به مهارت‌هاي سود آفرين است. از جمله عرضه اوليه. بعد از اينكه يك شركت با رعايت قوانين بورس موفق به پذيرش در بورس شد، مي‌تواند سهام خودش را براي اولين بار در بورس عرضه كند كه به اين كار عرضه اوليه مي‌گويند.

 ضمنا عرضه اوليه بودن ارتباطي به قدمت شركت ندارد. ممكن است شركتي با سابقه‌كار بالا، به تازگي تصميم به مشاركت در بورس گرفته باشد. همين توضيحات بالا كافيست تا به اين نتيجه برسيم كه عرض‌هاي اوليه جزوي از مهم‌ترين بخش‌هاي آموزش بورس مي‌باشند.

چرا بايد عرضه اوليه خريد؟

با عرضه اوليه امكان ورود شركت‌ها به بازار بورس فراهم مي‌شود و سهامداران مي‎توانند ارزش واقعي سهام را تعيين كنند. اما چطور؟ عرضه اوليه معمولا به قيمتي پايين‌تر از قيمت اصلي‌اش فروخته مي‌شود. سهامداراني كه از عرضه اوليه سهم خريده‌اند، با رشد قيمت سهام، زماني كه بنظرشان سهام به اندازه كافي رشد كرده بود،

 با فروش سهام خود، ارزش واقعي آن عرضه اوليه را مشخص مي‌كنند. عرضه‌ اوليه ها عمدتا تاريخچه‌ي سودآوري داشته‌اند(بازدهي بالا در مدت زمان كم). به همين خاطر عموما هم با تجربه‌ترها و هم مبتدي‌ها به خريد عرضه اوليه علاقه دارند. امروزه در تعاريف آمده است كه بورس يك محل معاملاتي يك بازار سازمان يافته است كه در آن (به خصوص) اوراق بهادار قابل معامله، كالاها، ارزهاي خارجي، قراردادهاي آتي و اختيارات خريد و فروش مي شود.

سهم هر فرد از عرضه اوليه

قبل از شروع ثبت سفارش، حداكثرِ سهام قابل خريداري توسط هر كد حقيقي و حقوقي، اعلام مي‌شود اما معمولا ميزان مشاركت آنقدر بالاست كه تعدا سهام كمتري به هر كد اختصاص مي‌يابد. فرمول تخصيص سهام عرضه اوليه به اين شرح است: تعداد سهام قابل عرضه تقسيم بر ميزان مشاركت. نمونه اي از تحليل تكنيكال در به دست آوردن آماري مناسب براي عرض هاي اوليه كار آمد نيست.

غالبا به اين خاطر كه تعدا تقاضا بسيار بالاست، خريداران به ميزان سقفي كه براي تخصيص عرضه اوليه اعلام شده، سهم مي‌خرند. البته اگر سهامداري قصد خريد سهام به ميزان سقف معين را نداشت، مي‌تواند به ميزان مورد نيازش خريداري كند. در اين صورت سهم سهامدار از عرضه اوليه كم مي‌شود اما مشكلي در خريد عرضه اوليه بوجود نمي‌آورد.

كمتر از حداقل خريد

طبق قوانين بورس، سرمايه‌گذاران براي مشاركت و خريد سهام در بورس بايد حداقل مبلغ 500 هزار تومان بپردازد. اما عرضه اوليه شامل قانونِ حداقل خريد نمي‎شود. بنابراين براي مثال اگر قيمت سهام مورد نظر در عرضه اوليه 200 هزار تومان بود، سهامدار بدون هيچ مشكلي مي‌تواند آن سهم را خريداري كند.

عرضه اوليه چيست؟

سر رسيد عرضه اوليه سهام

خبر ورود سهام جديد يا همان عرضه اوليه بايد حداقل 48 ساعت قبل در بخش اطلاعيه‌هاي سازمان بورس يا فرابورس قرار بگيرد. علاوه بر اين روش‌هاي مستقل از سازمان هم براي اطلاع از عرضه اوليه‌ها وجود دارد: با نصب اين اپليكيشن روي تلفن همراهتان و روشن كردن نوتفيكيشن مربوط به اطلاع رساني عرضه‌هاي اوليه و همچنين مراجعه به سايت سيگنال مي‌توانيد از آخرين اخبار عرضه اوليه ها، تحليل آنها، زمان ثبت سفارش و گزارش آنها را با خبر شويد.

ريسك عرضه اوليه

بايد توجه داشته باشيد كه صرف خريدن سهام عرضه اوليه به معناي كسب سود نيست. هرچند عرضه اوليه به دليل اقبال بلندي كه بين سهامداران دارد، بسيار كم ريسك است اما به هرحال حتي با فرض بي‌ضرر بودن خريد عرضه اوليه، اگر آگاهي لازم براي نحوه‌ي خريد و فروش عرضه اوليه در صنعتي كه سهام در آن فعاليت مي‌كند، نداشته باشيد، نمي‌توانيد سهمي كه خريده‌ايد را رشد بدهيد. مطالعه‌ي گزارش عرضه اوليه هايي كه از ابتداي سال جاري ارائه شده‌اند مي‌تواند اطلاعات مفيدي درباره سودآوري و همچنين ميزان مشاركت در اختيارتان قرار بدهد. اين امكانات در سايت و اپليكيشن سيگنال به راحتي در دسترس شما قرار گرفته است.

 

به طور خلاصه

به طور خلاصه در مقاله عرضه اوليه از بخش آموزش بورس در سايت سيگنال، اين بار به معرفي عرض اوليه پرداختيم. در ادامه پس از ارائه توضيحاتي درباره آن به بيان انواع و تمامي نكات كليدي مرتبط با آن پرداختيم. براي اطلاع بيشتر از بازار بورس و ديدن آموزش‌هاي بيشتر به اينجا كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.